Grote-mensenfiets

Op het moment dat je in mijn jeugd naar de middelbare school ging, kreeg je in plaats van je kinderfiets een grote-mensenfiets.

Ik dus ook.

Alleen: het paste nog niet.

Toentertijd was er voor verticaal uitgedaagden als ik een tussenoplossing: een herenfiets met een kromme stang.

Dus ik overbrugde de 11,1 kilometer tussen de Goudenregenstraat in Bergambacht en de RSG aan de Burg. Martenssingel in Gouda dagelijks op een net-niet-fiets.

Volgens mijn moeder was het niet iets om je voor te schamen.

Tuurlijk.

Weinig jongens verlangden dan ook zo naar hun eerste brommer als ik.

Een Puch. Met hoog stuur.

PS. Lees ze allemaal.

(c) Jan Dijkgraaf

 

One thought on “Grote-mensenfiets

  1. Ja Jan,
    Ik reed destijds op een Wingweel.
    Brommer met in de vooras een motor , die de spaken in het wiel vermoorde!
    Daarna een Victoria . Wat kon dat ding hardgaan !
    Toen een nieuwe Sparta Twin , dubbele uitlaat en JLO motor met riem aandrijving.
    Die ruilde ik in tegen mijn grote liefde de Kreidler Floret. Met ei-tank !!!
    Dat was in die tijd een fluister zachte brommer qua geluid en afgesteld op 40 km per uur.
    Maar je kon hem opvoeren met een complete cilinderkop , maar dat was voor de politie duidelijk zichtbaar !
    Dus boorde je een paar gaatjes in de uitlaat voor een brom-brom geluid en je zette een 13 tandwiel achter .
    Je had dus en forser geluid en je reed 15 tot 20 km harder.
    Destijds was Jan Hugens uit het nabijgelegen dorp in Amstenrade Limburg Wereld Kampioen motor op zijn Kreidler 50cc !!! [vandaar die liefde voor de kreidler]

     

Comments are closed.